Marketing az idő múlásában

Ha megkérdezünk valakit, hogy melyik az a gazdasági terület, ami legdinamikusabban fejlődik, sokan fogják azt mondani, hogy valószínűleg a marketing. Ahogy haladunk az időben előre, egyre többet tudunk meg az emberi viselkedésről és az emberi ösztönökről. A modern tudomány korában, ahol vizsgálni tudjuk élőben, hogy egy-egy szó, vagy érzelem milyen agyi területeket aktivál, el lehet kezdeni sakkozni vele, hogy hogyan lehet a potenciális vevőket és vásárlókat tudat alatti szinten befolyásolni, hogy a mi termékünket válasszák, anélkül, hogy igazából értenék, hogy mi zajlik körülöttük, hogy milyen manipulációnak lettek az áldozatai.

Természetesen ez nem ilyen egyszerű, számít az etnikai hovatartozás, a gyermekkor körülményei, a családi háttér, a foglalkozás, az életkor, stb… Teljesen más fogja természetesen egy mesterember elméjét izgatni, mint mondjuk egy orvosi kutatóét. Ha egy hegesztőnek azt sugalljuk, hogy nálunk olcsón talál eladó gázpalackot találni, az egyes agyi területek másképpen aktiválódnak, mint egy kutatónak. Az egyes hirdetési felületek idejének és helyének eloszlását ezért másképpen kell alakítani a célközönség függvényében.

Maradjunk a gázpalackoknál; gázpalackokra szüksége van (gázpalack típustól függően természetesen) a mesterembereknek, hegesztőknek, az élelmiszeriparnak, de még az orvostudománynak és szórakoztatóiparnak is szükségük van rá! Nyílván nem mindegy, hogy éppen PB, hélium, corgon, oxigén vagy éppen szén-dioxid palackról van szó, de megígérhetem, ha valaki, aki ezekkel dolgozik, kap egy ingyen palackot, ami az ő számára éppen releváns, az örömközpontja tüzelni fog.

Ha egy új fajta gázpalackozási technológiáról szóló előadáson monitorozni tudnánk a résztvevők agyának működését, azt kapnánk, hogy azokéban, akik szenvedéllyel űzik a szakmájukat, sokkal intenzívebb vérkeringést tudnánk mérni az agyukban, mint azokéban, akiket untat a téma. Az „eladó gázpalack” szlogen csak azoknak fogja a tekintetét elkapni az utcán, akik ebben a témakörben mozognak. Tehát a reklámok helyének és idejének megválasztása kruciális lehet egy-egy cég bevételeinek szempontjából. Ez nyílván nem feltétlenül az utcai plakátok esetén lehet érdekes; egy-egy személy személyes érdeklődésének a monitorozása pl. egy keresőmotor által hozzásegíti (persze valamit valamiért rendszer alapján) a céget a potenciális ügyfelek megtalálásában, mégpedig nem a cég aktív ügyfél keresésének köszönhetően, hanem vica versa, az ügyfél találja meg a hirdető céget. Ez a letűnt korokban éppen fordítva történt; az ügyfelek keresték fel aktívan a szolgáltatót 1-1 termék vagy szolgáltatás igénybevételéért. De tudják-e vajon az emberek, hogy mire van szükségük? Néha már úgy tűnhet, hogy az embereknek gondolkodniuk sem kell róla, hogy mire van szüksége, hiszen okos algoritmusok és alkalmazások kitalálják azt nekik helyette. Csak a keresési előzményeik és a böngészési szokásaik alapján be lehet lőni, hogy egy ember mi iránt érdeklődik; ha az ember intenzíven vállalkozik és pl. egy mobil sütödét akar indítani, nyílván szüksége lesz valamilyen energiahordozóra; a reklámok be fogják hozni különböző gázpalackokat és akkumulátorokat forgalmazó oldalak linkjeit.

Kérdés, hogy ez feltétlenül rossz-e? Nem szükségképpen. Ha az ember vállalkozik, jól jöhet neki, ha értesül az új fajta technológiai előnyökről és lehetőségekről. Pl. egy targoncákat nagy mennyiségben igénylő raktáros vállalkozás jó, ha szembetalálkozik időnként a targoncagáz kifejezéssel. A vállalkozónak előnyére is válik, a szolgáltatónak is plusz bevételt jelent. Ez gyakorlatilag a kereslet és a kínálat találkozásának elősegítése, folyamatának felgyorsítása. De persze, ha egy algoritmus mindent tud rólunk, akkor magánéletünk és adataink hol vannak biztonságban? Az interneten olybá tűnhet, hogy anonimitásban kutakodhatunk kedvenc gázpalackjaink után, de az internet árgus szemekkel figyel; és ha nem figyelünk már orrunk alá is dörgölt egy személyes érdeklődési körünkhöz tartozó, jól elrejtett reklámot.